FANDOM

Rozdział LVI Emancypantki • Tom I • Rozdział LVII • Bolesław Prus Rozdział LVIII
Rozdział LVI Emancypantki
Tom I
Rozdział LVII
Bolesław Prus
Rozdział LVIII

Rada familijna

O czwartej po południu zaczęli się schodzić goście zaproszeni na naradę. Naprzód pan Miętlewicz w nowym garniturze w pasy, tudzież kołnierzyku wyłożonym tak szeroko, że jego końce opierały się prawie na obojczykach. Potem major - z dwoma kapciuchami tytoniu (jakby wyjeżdżał w daleką drogę); dalej siwy proboszcz, na którego życzliwie mrugała doktorowa, a on jej odmrugiwał zacierając ręce. Na ostatku przyszła panna Cecylia. Zadyszana, upadła na krzesło w pokoiku Madzi, błagając panią Brzeską, ażeby jej nie kazała iść do ogrodu, gdzie jest tylu mężczyzn. Ale doktorowa wzięła ją za rękę, zaciągnęła do altanki i bladą jak papier posadziła naprzeciw majora.

- Niechże major dziś będzie oględny... - szepnęła staremu pani Brzeska.

- Tylko pani mnie rozumu nie ucz - mruknął wydobywając z wściekłością drut do fajki, krzesiwko, hubkę i paczkę siarczanych zapałek z różnokolorowymi główkami. W domu państwa Brzeskich podwieczorek zawsze bywał dobry, ale tego dnia przeszedł wszelkie oczekiwanie. Nigdy jeszcze nie widziano tak mocnej kawy, tak grubych kożuchów na śmietance i tylu gatunków bułek, obwarzanków, ciastek suchych i kruchych, placuszków obsypanych makiem i cukrem, a wszystko prosto z pieca.

Biedna panna Cecylia, na którą major od czasu do czasu rzucał (zdaniem doktorowej) bezwstydne spojrzenia, na przemian bladła i rumieniła się spoglądając ukradkiem spod długich rzęs na okropnego starca, który wbrew interesom jej brata propagował reformackie pigułki, a u iksinowskich dzieci miał opinię ludożercy, czyli - kominiarza.

Panna Cecylia mimo woli szepnęła: "Ach!..." - a doktorowa prędko odezwała się:

Major, któremu w tak delikatny sposób przypomniano obecność panny Cecylii, zawstydził się i z niechęcią odwrócił się od Miętlewicza, bo przecież z jego winy wymówił brzydkie słowo przy dziewczętach.

Tymczasem posłuszna panna Cecylia zaczęła smarować masłem bułkę. Była jednakże tak zmieszana, że upuściła nóż, zgniotła bułkę i o mało nie przewróciła szklanki z kawą. Ażeby ją ośmielić, major odezwał się:

- Cóż to, wypędzacie waszego prowizora?...

Panna Cecylia w pierwszej chwili nie wierzyła własnym uszom, że major do niej mówi. Zmiarkowawszy jednak po spojrzeniu doktorowej, iż wypadek ten rzeczywiście miał miejsce, zebrała odwagę i odpowiedziała:

- Tak, braterstwo rozstają się z panem Fajkowskim.

- Doprawdy? - zawołała Madzia. - Chodzi po dachach?...

- Wyobraź sobie, że onegdaj w nocy wszedł po daszku do kuchni na pierwsze piętro oknem... - objaśniła panna Cecylia. - Jakie to szczęście, że on do pani nie wszedł!... - westchnęła Madzia.

- Madziu!... - zaczęła doktorowa.

- Przynieś nam, Madziu, szachy - odezwał się major. Z triumfem spojrzał na doktorowę, która gotowa była uściskać go za takt i przytomność umysłu.

- Radzić nie będziemy całą noc - odburknął major. - Nie jesteśmy lunatykami.

Przez ten czas pan Miętlewicz rumienił się jak panienka. Równie bowiem zakłopotała go przygoda pana Fajkowskiego jak i jego własny kołnierzyk, który dopiero teraz wydał mu się stanowczo za długi i za głęboko wycięty. W tej chwili wolałby mieć na szyi girlandę z ostu i pokrzyw aniżeli ten podły kołnierzyk, bo ile razy która z panien spojrzała na niego, nieszczęsnemu Miętlewiczowi przychodził na myśl ten punkt jego osoby, który tak brutalnie napiętnował major. Kiedy uprzątnięto stół i major z haftowanego kapciucha zaczął nakładać fajkę, doktorowa westchnąwszy odezwała się:

- Za kark jej nie weźmiemy - odparł major.

- Jednakże, władza rodzicielska w tym wypadku... - wtrącił proboszcz.

- Słyszysz, Madziu - odezwała się doktorowa podnosząc palec w górę.

- Szkoda, żeście państwo od razu nie zaprosili naczelnika straży ziemskiej, jeżeli on ma decydować o przyszłości Madzi - warknął major.

- Ale opinia publiczna, panie majorze! - zawołał Miętlewicz. - Umowy co do panienek już prawie zawarte - rzekła doktorowa.

- Posłuszeństwo względem rodziców - święty obowiązek!... - dodał proboszcz.

- Dlaczego nie chcesz otworzyć pensji? - zapytał major Madzię.

- Opowiadaj krótko - upomniał ją major.

- Właśnie, że mam...

- Więc otwieraj pensję...

- Brzozowski nie miał tych skrupułów względem twego ojca rzekła doktorowa.

- Może doktór Brzozowski nie miał innego miejsca... A ja mam doskonałe warunki w Warszawie.

- A cóż na to ojciec?... Ojca zdanie chcielibyśmy usłyszeć... rzekł proboszcz.

- Zrobi pani krzywdę całemu miastu, całej... - wtrącił Miętlewicz.

- Ty jesteś ojciec?... - ostro zapytał go major.

- Słyszysz, Madziu? - rzekła doktorowa posyłając majorowi spojrzenie pełne wdzięczności.

- Tak jak pan Eisenmanowi, ażeby ci nie przeszkadzał - dodał major.

- Madzia ma posag... cztery tysiące rubli - odezwał się major.

- A ja pani powiadam, że Madzia będzie miała cztery tysiące rubli... Nie teraz, ale za parę lat - odparł major.

W altance zrobiło się cicho. Wtem najprzytomniejszy ze wszystkich Miętlewicz pochylił się i - pocałował majora w ramię.

- Tyś chyba zupełnie oszalał, Miętlewicz? - rzekł major.

- Podziękujże, Madziu... - odezwał się proboszcz.

Madzia stała zdziwiona nic nie rozumiejąc. Ale doktorowa rozpłakała się.

- A gdyby pani zaangażowała naszego nauczyciela?... - zawołał rozpromieniony Miętlewicz.

- Mógłby uczyć arytmetyki, jeografii.

- Myślałam o tym - odparła Madzia - ale on ma czas dopiero po czwartej, kiedy u nas skończą się lekcje.

Major zamyślił się.

- Ile miałabyś dochodu miesięcznie? - spytał Madzi.

- Około sześćdziesięciu rubli na nas dwie...

I wysypał z pudełka figury na szachownicę.

- Ona wie o tym lepiej od nas - odparł major ustawiając szachy.

- Ale ja nic nie wiem, ja... matka...

Major jedną rękę oparł na szachownicy, drugą na poręczy ławki i odwróciwszy się całym korpusem do doktorowej mówił przystukując wieżą:

- Widzi mama, że pan major każe mi jechać do Warszawy odezwała się Madzia.

- Uściskajże majora!... podziękuj!... - wtrącił proboszcz popychając Madzię.

- Basta!... - rzekł major. - Kiedy ją ściskam, robię to bez pozwolenia jegomości. A dziękować nie ma za co, bo przecie nie zabiorę pieniędzy do grobu.

- Ja nie wiem, czy mi wypada przyjmować taką ofiarę... odezwała się zakłopotana Madzia.

Starzec z fajką w zębach zerwał się z ławki, błysnął krwią nabiegłymi oczyma, a ująwszy się pod boki zaczął wyginać się jak baletnica i przedrzeźniać Madzię piskliwym głosem:

- Tiu-tiu-tiu-tiu!... Ofiary przyjąć nie może!... I ty, smarkata, robisz uwagi?... Jeżeli chcesz dług spłacić, to gdy usłyszysz, że mnie już umyły baby, zmów na wszelki wypadek pacierz za moją duszę... - dodał łagodnym tonem. - Może naprawdę jest jaka dusza?... - szepnął.

- Tak?... - zawołał proboszcz, z gniewem odsuwając szachownicę. - Nie gram z takimi, którzy mówią, że nie ma duszy.

- Powiedziałem: może jest! - wrzasnął major uderzając pięścią w stół.

- No, tak to co innego... - odparł uspokojony proboszcz. Zaczynaj pan... Nie, dziś ja zaczynam.

Kiedy zaczęła się gra, panna Cecylia dała znak Madzi i obie cichaczem wymknęły się w głąb ogrodu.

- Mówi pani o majorze?... - spytała Madzia.

- Naturalnie!... O kim innym mogłabym mówić w tej chwili... Wie pani - dodała nagle panna Cecylia - mówmy sobie: t y... - Ach, jak to dobrze!... - odpowiedziała Madzia.

Ucałowały się i zarumieniona, z błyszczącymi oczyma panna Cecylia prawiła:

Do panien zbliżyła się doktorowa, a z nią pan Miętlewicz, który pod pozorem bólu gardła zawiązał sobie chustką od nosa różową szyję.

Na ten widok panna Cecylia spuściła długie rzęsy, a Madzia ledwie powstrzymała się od nowego wybuchu wesołości. Szczęściem zwróciła uwagę na to, co mówił Miętlewicz:

Pan Krukowski już wyjechał, państwo podsędkowie także mają przenieść się do Warszawy... I ja nie będę tu popasał, nie mam pola dla moich zdolności... Wreszcie i do Eisenmana zaczynam tracić zaufanie.

- Tak - odparł proboszcz - i gdyby pański król mógł wychodzić do ogrodu, kiedy mu zabraknie miejsca na szachownicy. Dwaj starcy kłócąc się zaczęli wybierać się do domu. Panie i Miętlewicz zbliżyli się ku altance.

- No, dziękuję doktorowej za podwieczorek... Pyszny był... rzekł major. - A ty, mała - dodał całując Madzię w głowę uciekaj stąd, gdzie pieprz rośnie... W tej dziurze panny starzeją się, a mężczyźni głupieją... - zakończył i spojrzał na Miętlewicza.

- Tylko pierwej kup sobie inną koszulę, bo ta cię kiedy opadnie - wtrącił major.

   góra strony