FANDOM

Rozdział L Emancypantki • Tom I • Rozdział LI • Bolesław Prus Rozdział LII
Rozdział L Emancypantki
Tom I
Rozdział LI
Bolesław Prus
Rozdział LII

LI Echo przechadzek po cmentarzu

Madzia pożegnała rozgadanego Miętlewicza i załatwiwszy w mieście sprawunki wróciła do domu. Ku wieczorowi przyszedł major z proboszczem i jak zazwyczaj siedli starcy do szachów w altanie, dokąd Madzia przyniosła kawę. Doktór Brzeski palił niedrogie cygaro i przypatrywał się grającym.

Ale partia wlokła się nieporządnie, gdyż partnerzy ciągle przerywali ją rozmowami nie mającymi związku ze szlachetną grą.

- No, majątek... nazwisko... - wtrącił proboszcz.

- Co po nazwisku, kiedy mąż niedołęga?... Dopiero będzie miała niespodziankę...

- A tak, z panią siostrą... Rzeczywiście ekstraordynaryjna kobieta.

- Gorszy czeka ją szpas ze strony brata.

- Nie gadałbyś major!... Taka brzydka gęba, że ile razy wypuści fajkę, musi powiedzieć wszeteczeństwo.

- Gadałeś i jegomość w młodszym wieku.

- Nigdy! - oburzył się proboszcz uderzając pięścią w stół. Nigdy, ani kiedy byłem wikarym, ani kiedym został proboszczem.

- Bo wikary nie wiedział, a proboszcz nie może - odparł major.

Ksiądz umilkł i począł rozpatrywać się w szachownicy.

- Teraz, mości dobrodzieju, posuniemy tak... - rzekł proboszcz. Następnie wziął dwoma palcami laufra i podniósł.

W tej chwili na ulicy rozległ się krzyk, jakby kto wołał: gore!... Potem gwałtownie otworzyła się furtka i wbiegł do ogrodu człowiek niski a pękaty wołając:

- Doktora!...

- Pocztmajster... - rzekł major.

Istotnie był to pocztmajster. Kiedy wpadł do altany, jego apoplektyczna twarz była pokryta siecią fioletowych żyłek. Chciał coś mówić, ale zakrztusił się i bezładnie machnął rękoma.

- Zwariowałeś pan?... - krzyknął na niego major. - Udławił się... - dorzucił proboszcz.

- Zastrze... zastrzelił!... - jęknął pocztmajster. - Kto?... kogo?...

- Siebie...

- Oho!... to już pewnie ten osioł Cynadrowski... - rzekł major i z fajką w zębach, bez czapki wybiegł z altany, a za nim proboszcz.

Doktór Brzeski wpadł do swego gabinetu po środki opatrunkowe i z pocztmajstrem poszedł za przyjaciółmi.

Przed pocztą stała ciągle powiększająca się gromadka mieszczanek i Żydów. Major rozepchnął tłum, minął biuro ekspedycyjne i wszedł do pokoiku Cynadrowskiego, gdzie zapach skóry mieszał się z wonią prochu. Cynadrowski siedział na łóżku oparty plecami o ścianę. Pełna jego twarz wydawała się obwisłą i miała odcień żółtego wosku. Jeden pocztylion stał osłupiały w kącie między jukami - drugi rzewnie płacząc ściągał Cynadrowskiemu z lewej ręki surdut i kamizelkę rozerwawszy mu koszulę na piersiach. Major potknął się o olbrzymi pistolet pocztowy leżący na podłodze, zbliżył się do łóżka i spojrzał. Cynadrowski na lewej stronie piersi miał ranę wielkości dziesięciu groszy; brzeg jej był nieco odwinięty, środek zatkany skrzepem krwi, która różowym paskiem spływała na dół.

- Ech, to skaleczenie!... - odezwał się proboszcz.

Major odwrócił się i popchnął proboszcza bliżej łóżka.

- On już umiera - rzekł nie wyjmując z ust fajki.

- Nie może być?...

- No, no... rób jegomość swoje...

Proboszcz zaczął drżeć. Oparł rękę o ścianę, pochylił się nad ranionym i zbliżywszy swoją twarz do jego twarzy zapytał półgłosem:

- Żałujesz za grzechy z całego serca, ze wszystkich sił twoich?...

- Żałuję... - odpowiedział ranny chrapliwym głosem.

- Tak...

Stojący przy łóżku pocztylion płakał na cały głos; major mruczał pacierz.

- Absolvo te in nomine Patris et Filii... - szeptał proboszcz. Potem przeżegnał konającego i ucałował go w czoło, na którym ukazały się krople potu.

Ranny podniósł rękę, rzucił się, zaczął ustami chwytać powietrze, w oczach było widać trwogę. Potem wyprężył się, odetchnął i spuścił głowę na piersi, a na pożółkłej twarzy ukazał się wyraz zniechęcenia. W tej chwili Brzeski wziął go za rękę i zaraz puścił.

- No, tak!... - rzekł doktór. - Połóżcie ciało na łóżku. W kilka minut później wracali we trzech do domu.

- A już mógłbyś major nie gorszyć ludzi przynajmniej w takim momencie - odezwał się proboszcz.

- Męko Chrystusowa!... - zawołał proboszcz podnosząc ręce.

- Nie zarzekaj się, jegomość - przerwał major - bo wpadniesz w gorszy grzech...

- Oto skutki obcowania z bezbożnikiem... O Męko Chrystusowa!... - biadał proboszcz.

- Nie desperuj, jegomość!... nasz kapelan nieraz batem błogosławił umierających i nie przeszkodził im do zbawienia. Co ma wisieć, nie utonie.

Po tym wypadku w Iksinowie zrobił się bez porównania większy ruch umysłowy aniżeli po koncercie. Pocztmajster o śmierci sekretarza telegrafował do gubernialnego zarządu pocztowego, skąd na trzeci dzień zjechała rewizja. Gadano w mieście, że Cynadrowski popełniał wielkie nadużycia: odlepiał marki, wydobywał pieniądze z listów, no - i zastrzelił się ze strachu. Lecz gdy zrewidowano pocztę, okazało się, że nie brak ani jednego grosza, ani jednego kawałka laku; księgi rachunkowe były prowadzone do ostatniej godziny i znajdowały się w zupełnym porządku. Zauważono tylko, że w ciągu kilku dni poprzedzających śmierć biedaka zmienił mu się charakter pisma: litery były większe i niepewne. Przy sekcji zrobionej na Cynadrowskim przez doktora Brzozowskiego okazało się przekrwienie mózgu; skąd wniosek, że nieboszczyk dokonał zamachu pod wpływem obłędu.

Lecz jaka mogła być przyczyna obłędu?

- Jaka przyczyna obłędu, doktorze? -pytał na drugi dzień doktora Brzozowskiego aptekarz stojąc w progu apteki. - Czy w tym wszystkim nie ukrywa się jakieś f e, jakaś F e m ?... - dodał, kontent ze swego dowcipu.

Na obliczu aptekarza odmalowało się przykre zdziwienie.

- Ale Krukowski pana wyzwie na pojedynek, nie żonę - odparł doktór.

Pani aptekarzowa podbiegła do drzwi wołając:

- Jak to?... pan Krukowski mężyka wyzwie na pojedynek za to, o czym wszyscy mówią?

A co będzie, jak mężyk nie przyjmie pojedynku?...

Niech Bóg broni!...

- A cóż to, nie ma rządu?... A cóż to, nie ma policji na rozbójników?... - protestowała pani.

Z trudem udało się doktorowi i aptekarzowi uspokoić wzburzoną damę i wytłomaczyć jej, że wobec tego rodzaju pogróżek najwłaściwszą odpowiedzią jest pogardliwe milczenie.

- Wiesz?... masz rację!... - odparł po namyśle aptekarz. Zbytecznym byłoby dodawać, że w ciągu tej sceny między Brzozowskim i małżonkami pan Fajkowski, prowizor, nie posiadał się z radości. Niby coś robił za kontuarem, ale uśmiechał się złośliwie i mruczał:

W tej chwili do apteki wbiegła pani rejentowa.

Aptekarz schwycił ją pod rękę i zaprowadził do mieszkania; aptekarzowa i doktór poszli za nimi.

- Cynadrowskiego - wtrącił aptekarz, który lubił być domyślnym.

- O kimże innym mówiłabym? - przerwała obrażona rejentowa. - Dziś tedy rano, o dziewiątej, panna Magdalena Brzeska wyznaczyła Femci schadzkę w kościele.

- No?... - spytał Brzozowski robiąc minę, która nie oznaczała zbyt wielkiego szacunku.

- Jak to: no?... - oburzyła się rejentowa. - Zaś wczoraj mówił jeden z pocztylionów, że niedawno, kilka dni temu, Cynadrowski rzucił przez parkan jakiś list do panny Brzeskiej... - No?... - powtórzył doktór.

Pani rejentowa zarumieniła się i wybuchła gniewem.

- A, wie doktór co, że jeżeli jest pan tak domyślny przy chorych...

- Właściwie to i ja nie bardzo rozumiem, o co chodzi wmieszał się aptekarz, który wysoko cenił Brzozowskiego za obfitość recept.

Pani rejentowa przygryzła wargi i zstępując z wyżyn uniesienia do lodowatej pogardy odpowiedziała spokojnie:

Aptekarz skrzywił się, a nawet pani aptekarzowa zdawała się być zdziwioną. Nagle wysunął się naprzód doktór i rzekł:

- Ja pani odpowiem. Otóż, po pierwsze - tu lekko uderzył w ramię panią rejentowę - ja osobiście nie lubię Brzeskiego. Po wtóre - tu nastąpiło nowe uderzenie w ramię.

- Ależ, doktorze!... - zawołała rejentowa i odepchnęła rękę wzniesioną po raz trzeci.

Słusznie - wtrąciła rejentowa.

- Ani ja - odezwał się aptekarz, z ukłonem zacierając ręce. Pani rejentowa osłupiała, lecz jak biegły dyplomata natychmiast zmieniła front.

- Przecież i ja nie mówiłam, że to jest pewne, tylko... dziwiłam się zbiegowi wypadków.

- Święta prawda! - dorzuciła pani aptekarzowa.

Niemniej pani rejentowa miała do pewnego stopnia słuszność: Madzia była na schadzce z panną Eufemią w kościele, ale została wezwana tam przez pannę Eufemię.

Spotkały się w bocznej kapliczce, ciemnej i pustej. Ledwie Madzia weszła, panna Eufemia wciągnęła ją do ławki. Była blada, zapłakana i przytuliwszy się do Madzi zaczęła szeptać:

Madzia przyszła na schadzkę po to tylko, ażeby uspokoić pannę Eufemię, więc odpowiedziała ściskając ją za rękę:

- Ależ nie desperuj, moja droga... Tego dnia, kiedy pan Ludwik oświadczył się o ciebie, Miętlewicz mówił mi o tamtym biedaku i trzeba zdarzenia, najwyraźniej zapewnił, że nieszczęśliwy ani myśli o odebraniu sobie życia... Może stało się to wypadkiem.

Madzia ze zdziwieniem spojrzała na pannę Eufemię, której piękna twarz miała w tej chwili prawie anielski wyraz.

Zasłoniła oczy chustką i po chwili mówiła dalej:

- Ach, gdybyś ty wiedziała, jaki on szlachetny, jak mnie kocha...

- Pan Ludwik? - spytała Madzia.

- Któż by inny?... Wczoraj na wieść o nieszczęściu przybiegł do nas, upadł przede mną na kolana i błagał, ażebym do tego wypadku nie przywiązywała żadnej wagi. "Wiem - mówił Ludwik - że ten nieszczęśliwy uwielbiał panią, ale... iluż ludzi uwielbia słońce, kwiaty?..." A kiedy mama zrobiła uwagę, że mogę paść ofiarą plotek, pan Ludwik przysiągł, że na żadne plotki nie pozwoli... Prosił mnie, ażebym dzisiaj wyszła z nim w południe do miasta. "Niech ludzie wiedzą - mówił - że mojej miłości nic nie zmieni... Nic!..."

Madzia przypominając sobie niedawno minione wypadki zdumiewała się nad szybkością, z jaką w sercach ludzkich następują po sobie wielkie i niezmienne uczucia. Jeszcze tylko nie była pewna, komu te rzeczy przyszły łatwiej: jej przyjaciółce, pannie Eufemii, czy ich wspólnemu wielbicielowi, panu Krukowskiemu.

   góra strony