FANDOM

Dzięki za Twe wyrazy współczujące • List • Władysław Tarnowski
Dzięki za Twe wyrazy współczujące
List
Władysław Tarnowski
[List Władysława Tarnowskiego do Teofila Lenartowicza z 24 marca 1877. Karty 49 (recto i verso) oraz 50 (recto) „Dzięki za Twe wyrazy współczujące” to tytuł od redakcji zaczerpnięty od pierwszego zdania, gdyż tekst nie jest zatytułowany.]

Album p459 - August Bielowski

August Bielowski - grafika z książki Album biograficzne zasłużonych Polaków wieku XIX, t.1 publikacja Marii Chełmońskiej, Warszawa, 1901.

François-Auguste Gevaert photo c1896 - IMSLP

François-Auguste Gevaert - fotografia nieznanego autora wykonana około roku 1907.

W

W. Tarnowski - Marsz żałobny-0

Władysław Tarnowski Marsz żałobny (z osobnej części symfonicznej) poświęcony pamięci Augusta Bielowskiego, wyd. Karol Wild, Lwów, 1876, (o którym wzmianka w tym liście).

1876 [1]

Drogi i łaskawy Bracie
Dzięki za Twe wyrazy współczujące – , ale tak znowu nie jest bym aż losy Dawida Florenckiego rozpamjętywając, [2] [3] śmiał je z losami méj myśli, i jej kolejami porównywać – –, ale to co piszesz o ludziach nieszczęśliwych, wierzaj mi – że choć podzielam to wyznam Ci że gdybym się drugi raz rodził, żyłbym inaczej – zupełnie inaczej, bodaj czy nie tak jak oni, bo widzę że wszystko com robił, usiłował, kosztem życia i najpiękniejszych lat co mi marnie zeszły – wierzaj mi że szkoda! Szkoda! ___
Rad jestem żeś się przeniósł i masz parę serc koło siebie – lepsze to jak moja biedna przyjaźń, która nigdy na nic Ci się nie przydała, choć nie możesz i nie mogłeś nie czuć że jesteś kochany – a jak dowiesz się kiedyś za tym światem – tam będzie nam lepiéj – I mnie z tąd mój brat [4] zabrał do Siebie, bo tu byłem tak sam śród zimy, że mi siedzieć niepozwolił – spędziłem tam dni kilka i wróciłem, ruszać mi się ztąd ani chce – czytaliśmy razem Wandę [5] i wszystko inne, Oleś Fredro [6] im przysłał parę cz., ja znowu sobie nowe zamówię – szkoda że nie byłeś muszką i nie słyszałeś i nie widziałeś wrażenia na Kole twych słuchaczy. Nie myśl by rzecz nie szła – adaggino – powiem Ci z kolei, i bądź mi dobréj myśli. Skon Bielowskiego był strasznym ciosem dla mnie – był dla mnie łaskaw jak ojciec, jak brat – jedyny tutaj – kończę marsz żałobny który wyjdzie we Lwowie. Wyobraź sobie moje poruszenie, napisałem w końcu artykułu [7] o Gevaerta [8] dziele muzyczném, że byłoby godne przekładu w kraju, gdzie Bielowski swoim nakładem wydał II tomy monumentów Poloniae, a kędy nakładcy ryją po cmentarzach tylko za złotemi truflami – Robi się hałas, zgroza i złość – a trzeciego dnia Bielowski umiera nagle. I tak może biedne słowo, jedynie go pożegnało! i obeszło się bez protestacyj; bo nazajutrz sto ust to powtórzyło! Są dziwne przeczucie! dziwne! Tu gwałtownie zaczynają fermentować, przed czasem – będą mieć na sumieniu krew co się marnie poleje w Turcji bez żadnej gwarancyj – składki zbierają gwałtownie – do jakiego nie popłyną celu – nie wiem – wyraziłem się w tej mierze otwarcie i stosunki moje z temi panami pokój, obacz w ruchu jeźli będzie obrazek Kropiwnik, to zapewne mój ostatni w tem piśmie. Recenzja o Tobie nie trafia mi do myśli, choć poczciwa – czemuż zamknąłeś mi usta twoim wiersznem?! starałem się przez Gil[l]era by to Kornel zrobił – on mógł i sobie – ale z G. oddał komu innemu. On zacny ale nie jest Kornelem. Ściskam Cię. T. W. T. [9]

  1. Przypis własny Ogrodu Petenery Spróbujmy lepiej datować list niż tylko na rok 1876. Otóż list jest pisany już po śmierci Augusta Bielowskiego, który zmarł we Lwowie 12 października 1876. Zatem list jest nieco późniejszy.
  2. Przypis własny Ogrodu Petenery Wyraz trudny do odczytania.
  3. Przypis własny Ogrodu Petenery Dawid florencki Michała Anioła powstawał przez 3 lata od 1501 do 1504 r., na podstawie umowy z zarządem katedry florenckiej na wykonanie rzeźby. Michał Anioł w trakcie pracy był często krytykowany, np. Gonfaloniere Soderini zarzucił rzeźbiarzowi, że posąg ma krzywy nos.
  4. Przypis własny Ogrodu Petenery Zapewne mowa tu o rodzonym bracie Stanisławie Tarnowskim „Białym” ze Śniatynki, malarzu i później pośle do Sejmu Galicyjskiego.
  5. Przypis własny Ogrodu Petenery „Wanda” tragedia generała Jana Maksymiliana Fredry, brata Aleksandra Fredry.
  6. Przypis własny Ogrodu Petenery „Oleś Fredro”, ale który Aleksander Fredro (20 VI 1793 - 17 VII 1876) autor „Zemsty”, czy też jego syn Jan Aleksander Fredro (2 IX 1829 – 15 V 1891) autor „Obcych żywiołów”. W pierwszym wypadku mogłoby to wskazywać na datę napisania listu, ale mamy wskazówką, że list został napisany po 12 października 1876, zatem raczej chodzi o Jana Aleksandra Fredrę.
  7. Przypis własny Ogrodu Petenery Recenzja Władysława Tarnowskiego pt. „Hermann Weichmann. Ueber Gevaerts: Histoire et Theorie de la musique de l'antiqué.” Opublikowana w: Ruch Literacki” (wydawany we Lwowie), nr 38, z 16 września 1876, str. 188-189. Istotnie czytamy tam w ostatnim akapicie: „Książka ta jak widzimy ze wszech miar ważna i nowa, godnąby była przekładu w kraju, gdzie A. Bielowski własnym nakładem wydał dwa tomy Monumentów Poloniae, a gdzie nakładcy tylko na cmentarzach ryją za truflami złotemi, w czem ich tłumaczy w części obojętność publiczności.” Tu mamy zatem informację autora jak jego recenzja została przyjęta.
  8. Przypis własny Ogrodu Petenery Wyraz trudny do odczytania. Być może Władysław Tarnowski zapisał go w liście przez "w", tj. Gewaerta – Francois Auguste Gevaert (1828-1908) belgijski muzykolog i kompozytor od 1871 r. dyrektor Konserwatorium w Brukseli, które pod jego kierownictwem zyskało opinię jednego z najlepszych na świecie, w badał grecką muzykę antyczną i początki muzyki kościelnej, pisał na temat instrumentacji i harmonii w muzyce.
  9. Przypis własny Ogrodu Petenery T. W. T. – Twój Władysław Tarnowski.